MITE I MIRACLE A LES LITERATURES ANTIGUES I MEDIEVALS

(14-15 DE DESEMBRE DEL 2017)

El mite constitueix un dels elements primordials del pensament grecoromà en tant que continent de diferents tradicions d’origen culte i popular que seran transmeses i conservades pels textos literaris de l’antiguitat. L’atracció que el mite, entès com l’element definitori de la religiositat grega i llatina, ha despertat en les literatures posteriors fa palesa la seua vigència. El mite ens ofereix un ampli ventall de relats sobre déus, herois i homes on el component sobrenatural té una importància capital. Aquesta presència d’allò extraordinari, de la realització i materialització d’allò que humanament i racional sembla impossible, es mantindrà intacta en època cristiana i en les literatures posteriors. L’essència del mite perdurarà, en conseqüència, en tota la literatura grecoromana d’època cristiana, malgrat el canvi ideològic. Precisament en l’encreuament entre ambdós universos, el grecoromà i el cristià, és on trobem un espai fèrtil per poder endinsar-nos en la recerca de la presència del miracle en el mite i del mite en el miracle, però no de manera exclusiva, ja que el binomi es mantindrà també a la resta de literatures posteriors.

 

Podeu consultar el dossier de treball aquí: Mite i miracle – dossier

 

Programa de les Jornades

Dijous 14 de Desembre

9h. Acreditació i recollida de la documentació.

9 h. 30’. Inauguració de les Jornades.

10 h. Primera ponència: Paolo Maggioni (Università del Molise), Corpi e miracoli nei testi agiografici prima e dopo il XII secolo.

11 h. 15’ Pausa.

11 h. 45’. Primera sessió de comunicacions:

Ángel Narro (GIRLC, Universitat de València), Santo compasivo, santo vengativo. Las dos caras de Minás en sus colecciones griegas de milagros.

Begoña Fernández Rojo (Universidad de León), La mártir Eulalia: sus mitos y milagros como justificación de poder, identidad y entidad en la Mérida tardoantigua.

Antonio Pio di Cosimo (Universidad de Córdoba, Argentina), Adynata militari e dimensione urbana: agiografia locale e resistenza cittadina.

13 h. Pausa.

13 h. 15’. Segona sessió de comunicacions:

Esteban Moreno Resano (Universidad de Zaragoza), Prodigios y milagros en el campo de batalla en la literatura constantiniana.

Sergi Grau (Universitat de Barcelona), Miracles de filòsofs entre Diògenes Laerci i Eunapi de Sardes: formes i funcions.

Chiara Di Serio (Università di Roma La Sapienza), Gaio Giulio Solino e la mitizzazione dell’India nell’immaginario occidentale.

16 h. Segona ponència: Israel Muñoz Gallarte (Universidad de Córdoba), El relato del león bautizado en el contexto de la literatura cristiana primitiva.

17 h. 15’. Pausa.

17 h. 45’. Tercera sessió de comunicacions:

Serena Ferrando (Liceo scientifico Issel), Visiones oníricas y cuevas profundas: el viaje del milagro que se hace mito.

Catalina Monserrat Roig (Universitat de les Illes Balears), Faunos, sátiros y otras criaturas en los Comentarios de erudición de Bartolomé Jiménez Patón.

Joan Mut (Universitat de les Illes Balears), El tema de Safo tornada a la vida per la música en la pintura decimonònica: el poder taumatúrgic de la música en el mite clàssic

19 h. Pausa.

19 h. 15’. Quarta sessió de comunicacions.

Eleni Krikona (Universität Hamburg), The epiphany of the Tyrannicides and Theseus during the Persian Wars

Sandra Pérez Ródenas (Universitat de València), 22 de Juliol: Santa Magdalena i dia de la canícula.

Juanjo Pomer(GIRLC, Universitat de València), Focs que no cremen i altres miracles a Aquil·les Taci i Heliodor, amb els seus paral·lels a la literatura cristiana.

Divendres 15 de Desembre

10 h. Tercera ponència: Tomàs Martínez Romero (Universitat Jaume Primer, Castelló), Els mites traduïts: pena i glòria de la transmissió cultural a l’edat mitjana.

11 h. 15’. Pausa.

11 h. 45’. Cinquena sessió de comunicacions:

Joan Mahiques (Universitat Jaume Primer, Castelló), Simònides, protegit dels déus per terra i mar.

Carmen Sánchez Mañas (Universidad de Zaragoza), Myth and miracle in Herodotus: The case of Demaratus’ parents

Rafael Beltrán & Karolina Zygmunt (Universitat de València), La doncella, el dragón y el brazo santo: mito y milagros de una reliquia de San Juan hallada en Constantinopla por los viajeros de la Embajada a Tamorlán (1403)

13 h. Pausa.

13 h. 15’. Sisena sessió de comunicacions:

Marinela Garcia Sempere & Llúcia Martín Pascual  (Universitat d’Alacant), Dones sàvies: Santa Caterina d’Alexandria.

Inés Rodríguez Gómez (Universitat de València), El mito de Orfeo y Eurídice en los orígenes del melodrama.

16 h. Quarta ponència: Montserrat Camps Gaset (Universitat de Barcelona), Màgia negra i miracle cristià: hi ha antecedents grecs del mite de Faust?

17 h. 15’. Pausa.

17 h. 45’. Setena sessió de comunicacions:

Sònia Gros (GIRLC, UNED, Girona), La imatge de Bacus en el Curial e Güelfa.

Jordi Redondo (GIRLC, Universitat de València), El motiu del cigne: del culte d’Apol.lo a la narració tardomedieval.

Ioannis Kioridis (Hellenic Open University), Η Αμαζόνα Μαξιμού στο βυζαντινό έπος του Διγενή Ακρίτη.

19 h. Pausa.

19 h. 15’. Vuitena sessió de comunicacions:

Helena Rovira Cerdà (GIRLC), El mut que parla, entre estratagema i miracle.

Sofia Sáez (Universitat de València), Somnia imperii en Heròdot i les literatures medievals.

Vivian L. Navarro Martínez (Universitat de València), El ‘travestiment’ mitològic com a eina crítica als fragments còmics: el cas de Némesis i Dionisalexandre de Cratí.